Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dimarts, 17 d’agost del 2010

Viatge de colors


Viatjarem pel museu (o en una exposició que hàgem muntat a l'aula; no són necessaris molts quadres). Traurem de cada quadre una part del nostre tresor.
Si es vol hi ha 4 animacions distintes:


Pintors Venecians:



Picasso:




Miró: 



Diversos pintors:




Portarem una bossa gran o sac (evitar bosses de plàstic amb propaganda) per a anar guardant en ell tot el que ens agrade. Descobrirem un món ple de sorpreses, que no es veu, si no anem a la busca del tresor. Quan isquem del museu amb el nostre botí, construiran la seua pròpia obra d'art. Serà el seu quadre. Hauran hagut de fixar-se molt en el color dels quadres.


Materials necessaris

• Folis, ceres de color, llapis, goma, tisores, pegament.
• Si es té muntat una exposició, es necessita una sèrie de làmines amb molt bon color. L'exposició pot comprendre qualsevol moment de la història de l'art. Pot haver-hi quadres medievals, pintura romànica, barrocs, de Goya, impressionistes, tendències actuals etc. pot ser variada o centrar-se en un període determinat.

Plantejament de l'activitat
La intenció primera és invitar, pel recorregut en el museu o exposició, a descobrir i triar, dins d'algunes obres, que prèviament caldrà seleccionar, uns colors que l'alumnat anirà descobrint en una mateixa obra.

És el primer pas cap a una experiència que pot portar-los a tindre una relació molt primitiva amb el seu entorn i més encara, si visita museus o exposicions.
Tria uns colors i els “trau” del seu suport per a portar-se'ls per a la construcció de la seua pròpia obra. Els colors que trie podran mantindre la forma que tenen en el lloc on els va descobrir o, si es prefereix, donar-los una altra forma.

El perquè de demanar-li a l'alumnat que treballe amb colors que ha tret d'altres obres, i no amb colors que li sorgisquen espontàniament, és per a crear en ell una tendència a descobrir en el seu entorn majors possibilitats plàstiques i creatives, també per a ajudar-li a veure amb més interès qualsevol situació on hi haja possibilitats de color, com és el cas quan visita un Museu.

Una vegada amb tots els seus colors en el sac, els podrà gaudir observant-los i, al mateix temps, recordar d'on els va traure, començarà l'etapa de la seua creació. Anirà, lliurement, apegant sobre una gran cartolina o paper continu, els seus colors “trets” dels quadres i així construirà la seua obra d'art. En esta etapa de construcció no necessiten cap guia.

Amb aquesta perspectiva també poden pintar sobre grans papers. Es tracta de fer “volar” els colors, que estaven un poc “cansats” d'estar en el mateix quadre tant de temps i fer-los “descansar” en la seua obra creativa.
Una breu reflexió: el mateix que ensenyem a comprendre i gaudir d'una obra d'art, igualment convé insistir que a l'hora de visitar un Museu o Exposició no cal ni convenient veure-ho tot. Pot resultar molt pesat. És bo recordar-li que davant d'un quadre l'important és que vaja descobrint diferents aspectes: llum, color, moviment, formes... quan vegem algun xiquet o xiqueta absorta per l'eloqüència visual d'una pintura penjada en la paret, deixem-los tranquil•lament gaudir. És millor que presten atenció del quadre que de les nostres paraules.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...