Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

divendres, 13 d’agost del 2010

IMPROVISACIÓ: KANDINSKY

Aproximació a Kandinsky i a l'art abstracte


“Jo no trie conscientment la forma, la forma es tria sola, dins de mi”

Wassily Kandinsky



“Tots sabem que el groc, l'ataronjat i el roig destil·len i representen les idees de l'alegria, de la riquesa”

W. Kandinsky




“Hui seguim encara fermament lligats a l'aspecte exterior de la naturalesa i hem d'extraure formes d'ella”

W. Kandinsky


“En la pintura una taca redona pot ser més significativa que una figura humana. L'element interior, és a dir, l'emoció, ha d'existir.
L'element interior determina l'obra d'art”

W. Kandinsky



Kandinsky va desenvolupar una sensibilitat especial cap a les associacions entre la música i el color. En esta activitat anem a aproximar-nos a Kandinsky intentant “traure” del nostre interior emocions i sensacions a partir de les nostres “improvisacions”.

Materials necessaris · Folis, una bossa o caixa · Ceres o pintures, retoladors, bolis. · Música: seleccionar dos tipus diferents de música.
Recomanem Creiem molt oportú, abans d començar a desenvolupar l'activitat, dedicar un temps a: - Veure i comentar una sèrie d'obres de Kandinsky. 




(Veure presentació següent:


Comentar també els textos que presentem de Kandinsky - Insistir en la vida de l'artista, sobretot en algunes idees exposades en “De lo espiritual en el arte”

Plantejament de l'activitat
*Es demana que escriga cada un una emoció (felicitat, alegria, tristesa...) en un full de paper. Es posen tots els fulls de paper dins d'una bossa o caixa i agafen una arbitràriament. Després han de fer una pintura, a base de formes de color i portats per la música, tractant de representar l'emoció que ha trobar escrita en el full de paper.
*L'anterior exercici es complementa amb aquests altres:
a) escriure noms de diferents colors en fulls de paper. Sense dir el nom del color, cada persona ha de descriure a les seues companyes les emocions amb què ho associa. La resta de la classe ha de tractar d'endevinar el color.
b) Fer una llista de les associacions amb un color determinat. Per exemple: roig: enuig, calor vergonya...
*Una altra possibilitat: Realitzen dos pintures, una realista i una altra abstracta, però ambdós sobre el mateix tema. Primer dibuixa i posa color a la pintura realista. Posem per cas un paisatge, unes fruites o algun animal. Ho dibuixa tal com ho veu. Després haurà de qüestionar-se, amb l'ajuda del mestre o mestra, que signifiquen per a ell: el paisatge, les fruites o l'animal i quins són els elements que tenen un significat especial. Després transforma les imatges recognoscibles en formes abstractes i colors. Deixem que lliurement vaja creant formes i amb els colors jugue al seu aire. Si es creu convenient, també es pot partir que tot el món faça el mateix tema, per exemple, tots dibuixen un paisatge, etc... Finalment, es col·loquen els dos dibuixos (realista i abstracte) l'un al costat de l'altre i que tracten d'explicar per què encara, pareixent diferents, representen la mateixa cosa.
*Completar amb aquest exercici: pintar o dibuixar en un foli la música que escoltaran. Hauran de ser músiques diferents (dramàtica, tranquil·la, popular, obsessiva...) Saint Saens El cisne, Carnaval de los animales (Melancolía, ternura, tristeza) Black Mambazo LungisaIndlela . ladysmith (popular, trabajo en el campo) Tradicional catalana Ball del rogle. (popular festiva) Mozart Aria de Papageno. La flauta mágica . (niñez, magia) C. Orff O Fortuna.carmina Burana (dramática) Malher Sinfonía nº1 3r movimiento (tranquilidad, serenidad, reflexión) Albinoni Adagio (tranquila) Beethoven La tormenta (trágica) Khatchaturian Danza del sable (solemne) Wagner Barco fantasma (dramática, trágica) Micheal Nyman Chasing sheep is best left to shepherds. (obsesiva)

Amb estos exercicis s'aproximaran al coneixement i anàlisi d'una de les tendències de l'art abstracte: la gestual i lírica. És molt important dedicar un temps al diàleg sobre les vivències que han experimentat en esta activitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...