Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dilluns, 9 d’agost del 2010

JOCS GRÀFICS Homenatge a Paul Klee



- A què jugues?
- A les pedretes, als quadrets i als glaçons i a les estreletes.
- I què fas?
- Col·locar pedretes, quadrets i estreletes.
-................
Al cap de vint minuts es posa dret i diu:
- Ja he jugat prou

D.B.ELKONIU

D'una conversació d'una xiqueta de 8 anys






ACTIVITAT
Molts especialistes (Calmy, Kellog) han insistit en la necessitat d’aquests jocs gràfics, no sols en l'etapa infantil i primària sinó també en secundària.
Es tracta de dibuixar, decorar, adornar...sense necessitat d’estar fent algun dibuix figuratiu. Per a això partirem com a excusa d'aquestes quatre figures senzilles:

Materials necessaris

Temperes o ceres, folis, retoladors, cartolines, pegament de barra.
És interessant disposar de música. Alguna dansa renaixentista és molt apropiada.

Recomanem

Hi ha quadres de Klee que poden il·lustrar estos exercicis.

Plantejament de l'activitat



*Es formen equips de quatre persones. Cada una tria una de les quatre figures que haurem posat en la pissarra o en un foli que els haurem repartit. Se'ls explica que sempre han de fer eixa figura, però que poden variar de grandària i de color totes les vegades que vullguen.
Al començar la música, comencen a decorar el foli. Al cap d'un minut, donarem un cop i els folis s'intercanvien (rotant en el sentit de les agulles del rellotge)
Ara cada persona es troba amb “quelcom” ja dibuixat i pot tractar de sintonitzar amb el que es troba o seguir al seu aire lliurement.
De nou, cada minut, donarem un cop i els folis aniran rotant i cobrint-se de figures. El xiquet o xiqueta fa traços, variant formes, grandàries, colors, però no està dibuixant cap tema figuratiu.
*Altres possibilitats: No utilitzar sempre la mateixa figura. Omplint, puntejant, pintant etc. quan haja transcorregut un temps prudencial, enganxarem els quatre treballs en una cartolina.
*Una altra possibilitat: tindre preparats quadrats de diferents colors dins d'una mateixa gamma (càlids, freds, etc.) o, si es prefereix es pinten i retallen. Es posen en una safata d'on han d'anar agafant i anar enganxant en la cartolina i rotant. Els quadrats s'enganxaran tocant-se un amb l'altre formant un tauler.
*Una altra possibilitat variant de l'anterior: es reparteix una fotocòpia amb una grandària de foli amb un gran quadriculat a retolador negre molt gros. Aniran pintant amb cera cada quadrat i fent rotacions.
En general es tracta d'afavorir l'entreteniment gràfic. Sense cap dubte els anirà quedant alguna cosa de les nostres pràctiques.





*Fer quadres de paper ferro pintar-los amb ceres i desprès s’uneixen els de tota la classe i es fa una composició entre tots.
Cada persona comença en el seu foli fent el que se li ocorre, a base de combinar i variar la figura que haja triat.
Sempre ha de fer la mateixa figura, almenys fins a la segona rotació en què es pot proposar una decoració més lliure.
Pot variar els colors segons el seu capritx o segons suggerisca la música.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...