Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dilluns, 9 d’agost del 2010

JOCS DE COLOR I COMPOSICIÓ


“Kandinsky es proposarà la defensa a ultrança d'una pintura dirigida a la sensibilitat, en la que cal parlar de colorit sonor, somniació, poesia i enigma. D'una gran força espiritual, la seua pintura és exemple d'integritat i d'obertura intel·lectual cap a altres arts com la poesia i la música...”



José M. Brolle

“Els tres plànols bàsics (triangle, quadrat, cercle) són elements bàsics i essencials del quefer pictòric. Són les arrels de les formes artístiques. Si esta afinitat profunda és real, confirma la nostra idea que fets que apareixen superficialment sense connexió entre si posseeixen no obstant un origen comú”

Kandinsky





El nom de l'activitat indica clarament el que volem dels xiquets i xiquetes: introduir-los en els jocs de composició i, al mateix temps, que realitzen exercicis per al domini del color.



Materials necessaris 

· Un foli amb sis figures geomètriques (dos cercles, dos triangles, dos quadrats) 
· Pinzells, cartolines negres, tisores i pegament de barra.
· Temperes: colors primaris (groc, roig i blau)

Recomanem 
· Seria interessant que veren il·lustracions o diapositives d'art abstracte- geomètric. Parlar-los d'aquest estil de pintura. 

· Exemples d'aquest art poden trobar-se en els suprematistes i en els conductivistes.


Plantejament de l'activitat

Es podria començar l'activitat veient aquest abstracte geomètric. 


Es reparteixen els folis fotocopiats amb les sis figures. Si es creu més interessant, podrien fer-les l'alumnat, així es treballaria el dibuix lineal. Han de triar un color primari per a cada figura geomètrica simple. Tria el color i la figura lliurement. 
Se sap, per les moltes experiències fetes, que els xiquets distribueixen el groc per al triangle, el roig per al cercle i el blau per al quadrat. Però insistim, que cada un pose el color que desitge. 
Cobreix les figures amb al tremp, en el seu just punt de dissolució, procurant aconseguir una tinta plana, que no es note l'empremta del pinzell.
Lògicament aquests sis figures podrien estar fetes sobre cartolina o papers de color. En aquest cas només es treballaria la composició.
Quan s'ha eixugat el foli amb les figures pintades, les retallen i, per equips, o tota la classe si no és molt nombrosa, comencen a enganxar figures sobre el negre, buscant una composició equilibrada, bé siga abstracta, o bé reprodueixen, a base de figures geomètriques, senzilles figures.
Es podran fixar algunes regles per a enganxar, per exemple, de les sis figures que tenen retallades, tria dos per a enganxar en la primera vegada i deixa els altres per a una segona vegada. Els altres van observant el treball que va eixint col·lectivament abans d'enganxar més figures traient partit a les grandàries:: superposant, cobrint part d'una altra figura, iniciant altres formes, etc.
Totes les propostes poden modificar-se en moltes altres paregudes. L'important és la composició de quadres abstractes utilitzant les figures geomètriques.


Treballs alumnat del CP Blasco Ibañez d'Elx:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...