Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

Textos sobre art

“El color aconsegueix la seua potencialitat expressiva, només quan respon a la intensitat de l'emoció de l'artista”
                                             Matisse









“L'important és excitar la capacitat de sorpresa. Veure-ho tot com si fóra la primera vegada. La nostra mirada pot transformar en quelcom nou tot el que mirem, inclús allò que hem vist moltes vegades. Al mirar en profunditat les coses, les personalitzem. Veure i sentir. Tots tenim davant les mateixes coses, però les sentim d'una manera distinta”

              
          Albert Rafols Casamada









“La sensació principal que em guia constantment al llarg de l'execució d'un retrat, depèn de la primera impressió que em proporciona la contemplació d'un rostre. Crec que l'expressió essencial d'una obra depèn quasi enterament de la projecció del sentiment de l'artista.
No m'entretinc a detallar tots els detalls del rostre ni a pintar-los un a un. Intente descobrir els seus trets essencials. Després es tracta de recrear-ho tot, tant el rostre com el color d'aquest. Els colors utilitzats en el seu estat pur o bé degradats pel blanc poden brindar-nos grans sensacions”
                                               MATISSE



“Fins als signes vénen les ombres torturades.
Pense en el dia en què els cavalls van aprendre a plorar”
                  Antonio Gamoneda





“Els colors ...són generadors de llums. Observats davall una llum escassa o indirecta contenen, a més del sabor i la sensibilitat de la línia, la llum i diferències de valors que corresponen al color d'una manera evident...”
                                  Matisse




“La meua pintura no naix en el cavallet. Prefereix penjar-la de la paret o deixar-la sobre el terra... Sobre el terra em sent més a gust, més prop del quadre. Puc treballar pels quatre costats... No tinc por de fer canvis, perquè sé que el quadre té una vida pròpia...”
                                          Jackson Pollock



“Els tres plànols bàsics (triangle, quadrat, cercle) són elements bàsics i essencials del quefer pictòric. Són les arrels de les formes artístiques. Si esta afinitat profunda és real, confirma la nostra idea que fets que apareixen superficialment sense connexió entre si posseeixen no obstant un origen comú”
                                               Kandinsky



“Jo no trie conscientment la forma, la forma es tria sola, dins de mi”
                      Wassily Kandinsky






"Una línia és un punt que ix de passeig”

                          Paul Klee







“Una línia troba a una altra línia. Una línia evita a una altra línia. Aventures de línies (...)
una línia somia. Una línia espera. Una línia reinterpreta una cara. Una línia s'eleva. Sinuosa una línia melòdica creua vint línies d'estratificació.
Una línia es tanca sobre si mateixa. Meditació. Uns fils ixen encara d'ella, lentament”
                                                   Michaud






Els ocells escriuen en el cel la paraula que busques.
Però no la podràs llegir si no tanques els ulls.                                                Ángel Pardo




“La poma, fruita arrodonida amb la pell brillant i de vius colors, és un objecte ideal per a qui vol regular simultàniament els problemes de volum, d'espai, de la llum i del color... la poma és el model més adequat per a l'experimentació plàstica de Cezanne.”

                                           Jena Arrouye




“Les escultures de Calder són lineals, flotants, fetes de primes làmines de metall i fils d'aram, girant. Els seus camins no deixen rastre. Estan formades per la brisa oculta, per l'estirada de la gravetat. Un món d'invencions delicades i senzilles el concepte bàsic del qual és la transparència i el moviment”
                                        Marcel Brever




“Perquè Miró és un pintor silenciós: el seu art té la bellesa, la fragilitat de la mà del xiquet, remuntador, en el capvespre clar i mediterrani, d’un catxerulo que caboteja, en la part alta, vessant el seu cabal com una llarga fantasia en el cel infinit”
                                            R. Manzano




“L’espectacle de la volta celest m’impressiona… espais buit, horitzonts buits, planes buides… tot alló que està despullat sempre m’ha impressionat molt”                              Joan Miró




No era la música divina de las esferas. Era otra humana: de aire y de agua y fuego. Era una música sin hora y sin memoria. Carne y sangre sin final ni principio. Bóveda de alondras nocturnas. Panal de llama en las cumbres remotas.
                                     José Hierro




       Anells d’aigua
Creix la lluna dins l’anell,
el meu anell d’aigua.
Com em brillarà la mà
amb la gota de rosada!    
Maria del Mar Bonet






“La pintura es llum”
                          Caravaggio






Poesía y pintura
Claro que la poesía es útil. Hace la vida mejor, afina la sensibilidad y el espíritu crítico, enseña a mirar. En eso es como la pintura: vas por Italia y ves paisajes que ya habías aprendido a mirar en el Prado.
¿Para qué sirve la educación? ¿Y el dinero? Deberían servir para vivir mejor. El hombre quiere ser más pleno, más feliz, más consciente, más intenso, entender mejor el dolor. Para eso sirve la poesía, la pintura, la música...
                                    Francisco Brines




L'art deu sempre fer créixer a l'espectador o almenys recordar-li coses més enllà del visible i d'allò terrenal.                              
      James Turrell





No existeix major obstácle per a gaudir les obres d’art que la nostra repugnància a despullar-nos de costums i prejudicis. Per a gaudir d’una obra d’art debem tenir una ment neta; és infinitamente millor no saber res, que tindre eixa especie de semiconèixent i esnobisme.
                                          E. Gombrich




El arte no se puede enseñar; podemos enseñar algunas cosas, muy pocas; podemos enseñar algunas técnicas etc...
El arte es algo tuyo y si no, no es arte.
                                               A. López





Tot, inclós el color, no pot ser més que el producte d'un acte de creació. En primer lloc, abans de dibuixar l'objecte, descric els meus sentiments.
                             Matisse




Los cuadros deben producir ideas, no tienen que ser producto de ellas. Lo fascinante es que nunca acabamos de entenderlos.
                                             M. Barceló



El mundo del arte no tiene fronteras, ni idiomas, ni tribus.
No me alegra ver un museo vacío, pero tampoco uno muy lleno.
                                        Vicente Todolí






L'art no ens fa ni més bons, ni més roïns, ni més feliços... als que el contemplen i analitzen.
Però els fa més lúcids, més conscients del que tenen i del que els falta per a omplir els seus somnis i pel mateix més insubmisos amb la seua pròpia condició...i menys aptes per a ser manipulats i domesticats.
              Gombrich




Obrar és fàcil, pensar és difícil; obrar segons es pensa encara és més difícil.
             Goethe



Cuanto más se toquen las pinturas, más se destruyen.
              Goya





El arte sirve para no dejarnos envejecer; el arte es siempre juventud, fuerza, invención, son muchas sus cualidades.
                                     Juan Soriano





L'art també, com el xiquet, aconsegueix eixe estat celestial que ja no conserva res de personal ni de racional. A la seua manera l'art diu el que diuen els xiquets, està fet d'anades i vingudes i fa mapes extensius i intensius.
                                        Guilles del Euze



Creo que esa es la función del arte: provocar experiencias, sensaciones, emociones que desconocíamos. Y creo que todos los artistas, desde Mantegna a Pollock, nos aportan algo de lo que carecemos.
                                    Richard Serra




El estudio de lo bello es un duelo en el que el artista grita de espanto antes de ser vencido.
                                           Baudelaire



Aprendre a veure és el més llarg aprenentatge de totes les arts.
                          Edmond i Jules Goncourt




L'art ja no es considera avui com un privilegi. La capacitat de considerar la vida baix un prisma artístic “no és privilegi d'uns quants especialistes dotats de qualitats singulars, sinó que està a l'abast de totes les persones”
                                              Arnheim.



“...vaig treballar amb fulls de paper de colors a escala de la decoració, canviant-los de lloc constantment com si foren les figures d'un escacs i modificant-les amb les tisores, fins al moment en què per fi vaig obtindre l'equilibri que em satisfeia”
              Matisse, sobre “La Dansa” de Merion




“La corba, en realitat és una recta que ha segut desviada del seu camí a través d'una pressió lateral constant, quant major és la pressió, més tancada és la curvatura de la recta....
Per què em fascina el cercle? Perquè és la forma més modesta; és necessària, però inesgotablement variable; és estable i inestable al mateix temps; una tensió que porta en si mateix infinites tensions...”
      Kandinsky




“Kandinsky se propondrá la defensa a ultranza de una pintura dirigida a la sensibilidad, en la que cabe hablar de colorido sonoro, ensoñación, poesía y enigma. De una gran fuerza espiritual, su pintura es ejemplo de integridad y de apertura intelectual hacia otras artes como la poesía y la música...”
       José M. Broto



- A què jugues?
- A les pedretes, als quadrets i als glaçons i a les estreletes.
- I què fas?
- Col•locar pedretes, quadrets i estreletes.
-................
Al cap de vint minuts es posa dret i diu:
- Ja he jugat prou
      D.B.ELKONIU
D'una conversació d'una xiqueta de 8 anys






“Avui seguim encara fermament lligats a l'aspecte exterior de la naturalesa i hem d'extraure formes d'ella”

W. Kandinsky






“En la pintura una taca redona pot ser més significativa que una figura humana. L'element interior, és a dir, l'emoció, ha d'existir.
L'element interior determina l'obra d'art”
W. Kandinsky







“Els artistes de la prehistòria també van inscriure signes estranys en les grutes, especialment eixes famoses mans aplicades a les parets com a enigmàtiques firmes. Aplicant en la roca la mà coberta de pintura, els nostres avantpassats obtenen el que s'anomena “mà”. També realitzen “mans” segons la tècnica de la plantilla: apliquen primer la mà sobre la paret i bufen el color al voltant; es mostra llavors el dibuix del contorn dels dits.
Estes mans, positives o negatives, era una pràctica prou universal. Des de sempre i a tot arreu els homes han reproduït així les seues mans en les roques. Podien tindre la finalitat d'entrar en contacte amb els esperits de darrere de les parets.”
Jean Clottes
                “La història més bella de l'home"




“Calder va aclarir els nostres ulls i les nostres ments per a rebre un tipus d'escultura totalment nou. És un dels grans innovadors en la història de l'art”
Dorothy C. Miller




“Al alçar-nos de la taula, Miró va agafar un pa de pagès daurat com un xicotet sol i petrificat, dient-me: el deixaré en un racó de l’estudi…qui sap si un bon dia eixirà d’ací una muntanya o una estrella…”
            Conversació entre Amat i Joan Miró



“S’ha dit de Miró que és un pintor- pintor, però també que és un pintor- músic i, sobre tot, un pintor poeta”
R. Penrose




“En la seua aparent accessibilitat, Velázquez és el pintor més secret, més misteriós, més difícil de penetrar. La seua mirada neta, la seua saviesa, el seu amor per la vida, estan en el fons de la seua pintura...”
Antonio López




“Tot artista vertader ha sigut sempre inconscientment mogut per la bellesa de la línia, de les formes geomètriques, del color i de les relacions entre ells i no pel que siguen capaços de representar”
Mondrian





“Veig la vida en el centre de la llum; ja sé que la bellesa no necessita ser pensada”

                                         A.Gamoneda





“El color alcança la seua potencialitat expressiva sols quan està organitzat, es a dir, quan respon a la intensitat de l’ emoció de l’artista”                                          Matisse





Quan mirar es redueix a conèixer i reconèixer les imatges elegides per altra persona (cosa molt freqüent al ensenyar art) el aprenentatge queda limitat als seus estadis mínims.
Eulalia Bosch




Arte es saber hacer algo,
-no hay materiales pobres
ni palabras pobres-.
                           Gloria Fuertes


Una pintura és un poema sense paraules
                                  Horacio


L'art és una mentida que ens apropa a la veritat
                        Picasso


La pintura és poesia muda, la poesia pintura cega
           Leonardo da Vinci



L'objectiu principal de l'educació a les escoles hauria de ser la creació de persones que són capaces de fer coses noves, no simplement repetir el que altres generacions han fet; persones creatives, inventives i descobridores, que poden ser crítiques, verificar i no acceptar, tot el que se'ls ofereix.
       Piaget

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...