Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

divendres, 13 d’agost del 2010

DIBUIXOS A L'AIRE

MÒBIL

Estructures lineals en l'espai




“Calder va aclarir els nostres ulls i les nostres ments per a rebre un tipus d'escultura totalment nou. És un dels grans innovadors en la història de l'art”

Dorothy C. Miller



“Les escultures de Calder són lineals, flotants, fetes de primes làmines de metall i fils d'aram, girant. Els seus camins no deixen rastre. Estan formades per la brisa oculta, per l'estirada de la gravetat. Un món d'invencions delicades i senzilles el concepte bàsic del qual és la transparència i el moviment”
Marcel Brever






En aquesta activitat es treballarà les tres dimensions en l'espai. No hi ha un model de “estructura”.

Pot d'haver-hi alguns suggeriments del mestre o mestra.

No perdem de vista que en aquesta activitat ens aproximem a la noció de moviment tan important en l'art, encara que molt pocs artistes hagen introduït moviment real dins dels seus treballs

Materials necessaris 
· Fils d'aram, boles i glaçons de suro.
· Cartolines de colors, cartó.
· Si es pensa pintar les boles, els fils d'aram o el cartó, utilitzarem al tremp i pinzells.
· Alicates per a tallar el fil d'aram.
· També es podria treballar amb làmines molt fines de llanda o de fusta. En aquest cas s'haurien de preparar amb antelació les peces.
· Es pot aprofitar materials per a reciclar: envasos de plàstic o cartó, safates poliespan, CDs rebutjats, restes de paper plata etc.
Recomanem

Veure obres de Calder





Ensenyar algunes obres de Miró sobretot les “constel·lacions” ja que guarden una relació amb els “mòbils” de Calder.




És interessant veure algunes fotos d'algunes escultors contemporanis, per exemple Julio González i les seues obres lineals.





Plantejament de l'activitat

El que ens interessa és que l'alumnat conega una varietat d'escultura actual i que domine el concepte de l'equilibri.
Pot construir el que vullga. Només hi ha una limitació: l'escultura ha de tindre equilibri.
D'alguna forma podem indicar que estem treballant amb diversos Elements del Llenguatge plasticovisual:
· El punt, si s'empren boletes o glaçons de suro.
· La línia, serien els fils d'aram.
· El volum, que seria l'estructura en el seu conjunt.
· El color, que intervé com a complement.

Han de mirar al seu voltant i fixar-se en totes les coses que tinguen moviment: arbres, núvols, gent, màquines...Han de descriure les diferències entre les formes de moviment.
Se'ls demana que dibuixen una composició simple usant poques línies. Després la “traslladaran” a una escultura, a un “mòbil”, usant fils d'aram, varetes, cartolina, suro...etc.
És molt interessant que comproven els canvis d'equilibri amb el seu cos: sostindre's amb una cama, amb els braços en creu, caminar sobre una línia, amb un got d'aigua ple...
Altres materials semblants poden donar el mateix resultat: furgadents, palletes, llanes de colors, llistons de fusta, canyes, branques...
No sols es poden fer “mòbils”, sinó també els “stabiles”, és a dir, pràcticament les mateixes estructures que els “mòbils” però que es recolzen en el sòl.
Els treballs, resultat d'esta activitat poden servir per a muntar una exposició als corredors del col·legi.

Treballs de l'alumnat



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...