Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

divendres, 13 d’agost del 2010

PINTURA MÀGICA DE MIRÓ

MIRÓ MIRALL






“Al alçar-nos de la taula, Miró va agafar un pa de pagès daurat com un xicotet sol i petrificat , dient-me: el deixaré en un racó de l’estudi…qui sap si un bon dia eixirà d’ací una muntanya o una estrella…”



Conversació entre Amat i Joan Miró





“Perquè Miró és un pintor silenciós: el seu art té la bellesa, la fragilitat de la mà del xiquet, remuntador, en el capvespre clar i mediterrani, d’un catxerulo que caboteja, en la part alta, vessant el seu cabal com una llarga fantasia en el cel infinit”

R. Manzano



“S’ha dit de Miró que és un pintor- pintor, però també que és un pintor- músic i, sobre tot, un pintor poeta”

R. Penrose


“L’espectacle de la volta celest m’impressiona… Espais buits, horitzons buits, planes buides… tot allò que està despullat sempre m’ha impressionat molt”

Joan Miró






La nostra proposta és molt mironiana. A partir d’uns jocs de línies i colors, intentar aproximar d’inconfusible vocabulari de símbols i ideogrames creats per Miró.Materials necessaris


· Disposar de retoladors negres: fins i grossos. Llapis i pinzells.
· Tempera o acrílics, fonamentalment els colors de Miró (roig, blau, verd, groc, blanc i negre)
· Folis, paper d’empaperar, paper xarol.
· Diapositives de l’obra de Miró i fotografies de l’artista.Recomanem

· Una projecció de l’obra de Miró (no són necessaris molts quadres) que s’aprofitarà per a parlar de la seva vida.
· És molt interessant, una vegada observada la seva obra, fer una “pluja d’idees” (reconèixer elements, buscar estrelles, llunes, dones, ocells, observar colors…)Plantejament de l’activitat

Són infinites les possibilitats de treball que ofereix l’obra de Miró. Els treballs que realitzen han de tindre com a finalitat explorar, observar i jugar amb Miró.
Les xiquetes i xiquets pintaran com va pintar Miró, però no copiaran la seva obra. Heus ací uns suggeriments:


· Treballar el punt (emprar diferents grossors) i la línia (recta, corba, llarga, curta, que s’encreuen, grosses i fines) o els dos elements conjuntament.

· Es reconeixen els colors i diversos símbols mironians (estrelles, sol, lluna, ocells, dones).

Per a això és convenient que cada grup dispose de dos o tres obres de Miró perquè les analitzen i observen en profunditat.
Faran uns esbossos a partir dels quadres de Miró per a després reproduir en gran i donar-los color mironià. Unes formes i posar quelcom de color.




· Sobre una fotografia de Miró es pot dibuixar amb línies grosses i negres unes formes i posar quelcom de color. Procurar conservar els trets fonamentals, sobretot els ulls.



Convindria veure “Autoretrat”






· Maricel, Lluna i Estrella i també Ocell, convivien en harmonia, en un quadre de Miró. (“Dona i ocell en la nit” 1945; “Dona i ocell a l’alba” 1946). 
Un dia, l’Ocell un d’eixos moments màgics més breus que un segon, es va anar sense rumb. Al notar l’absència de Ocell, Lluna i Estrella van eixir en la seva busca. Es van dirigir a la terra i allí van preguntar per Ocell. Al primer que van preguntar va ser a un caragol, després a una llebre i a un fardatxo. No van donar cap explicació. Només l’esquirol els va orientar en una direcció. Després de pegar voltes i més voltes, van sentir un cant i van veure Ocell en la part alta d’una roca junt amb la platja. Llavors, van mamprendre el camí de tornada a casa on Maricel al veure arribar no va poder contindre les seves llàgrimes de tanta alegria.



T’animes a representar aquest conte? Podeu fer-ho en xicotets grups o en gran grup.

Amb paper d’empaperar es pot fer un gran mural.
· Se’ls dóna una o dos figures tretes de quadres de Miró. Jugant amb ells anirà creant el seu propi quadre. Si treballa sobre suport blanc, els posarà color. (document doc adjunt)
Si el suport és blau o groc, a vegades, basta el negre i el blanc. S’ha de suggerir algun color.

· L’últim suggeriment: crear poemes utilitzant els títols poètic- musicals dels quadres de Miró. Nosaltres et presentem algun títol. Tu has de buscar més amb ajuda de la mestra o mestre. Inventa títols per als quadres de Miró.
Títols:
”El xiquet i la catxerulo acariciant la Lluna i les estrelles”
”Dona i gos enfront de la Lluna”
”Una estrella acaricia el pit d’una negra”
”Dones rodejades pel vol d’un ocell”
”Dona pentinant-se la cabellera a la resplendor de les estrelles”
”El vol de la libèl·lula davant del sol”
”La gota d’aigua sobre la neu rosa”
”L’ala de la terrerola aureolada de blau or arriba al cor de la rosella que dorm sobre el prat guarnit de diamants”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...