Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dimarts, 17 d’agost del 2010

Transformar el plànol

“Tot artista vertader ha sigut sempre inconscientment mogut per la bellesa de la línia, de les formes geomètriques, del color i de les relacions entre ells i no pel que siguen capaços de representar”
Mondrian





Transformar el paper

Una de les formes de treballar la superfície de dos dimensions pot ser la de llançar propostes àmplies, on a partir d'una senzilla limitació o regla de joc, l'alumnat haja de desenvolupar la seua creativitat. En definitiva, utilitzarem el PAPER com a element d'expressió en si mateix.
Materials necessaris
• Quartilles de color intens, preferentment negre.
• Folis blancs, paper continu blanc, tisores, pegament de barra.
• Tindre preparades ceres de color (colors primaris)

Recomanem

És molt convenient que els xiquets i xiquetes es familiaritzen amb Piet Mondrián. Qualsevol de les seues “composicions” és vàlida per a jocs d'aquest tipus: afavorir la composició espacial.
També recomanem la projecció d'algunes obres de l'abstracció geomètrica caracteritzada per formes extremadament senzilles (plans, figures geomètriques simples, línies) i colors primaris.





En el museu d'Art Abstracte de Conca hi ha un “Collage sense títol” de 20 quadres de Gustavo Torner molt interessant per a esta activitat.






Planificació de l'activitat

En un principi convé fer propostes molt simples, posar alguna senzilla regla de joc i sobre ella, que l'alumnat busque combinacions.

Li donem a cada persona un parell de quartilles de color i li demanem que faça talls, és a dir, que dividisca la superfície plana en diverses parts, utilitzant les tisores. no ha de llevar ni posar res. En quant trobe la solució satisfactòria, enganxa i reconstrueix la seua quartilla en un foli, marcant els talls, o siga, deixant un poc de fons blanc entre les parts. Per això queda molt bé el treball enganxant paper negre o de colors intensos sobre fons blanc.




Posteriorment, els treballs s'enganxen sobre paper continu blanc, on haurem marcat amb retolador els espais reservats per a cada persona. El resultat de conjunt és sorprenent i serveix de motivació per a propostes més complexes.

Altres possibilitats:
Podem buscar propostes de transformació d'un rectangle, retallant-ho i recomponent-ho.
Es pot partir d'una forma circular o triangular.
Es pot jugar amb el positiu i amb el negatiu d'una forma..
Es pot jugar amb cartolines de diferents colors.
Podem modificar una superfície plana i doblegar detalls per a donar-los relleu i així crear llums i ombres.
Es pot analitzar obres de Mondrián i recrear-les.
Tots estos exercicis deixen una via oberta a la creativitat de l'alumnat i del professorat. Com a exemple poden perfilar amb ceres blanes els “camins” que havien quedat entre part i part.
Amb estes activitats, l'alumnat aprèn a compondre, a repartir formes abstractes sobre una superfície.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...