Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dimarts, 17 d’agost del 2010

POESIA I MÚSICA EN COLOR

Experiència d’ombra i música
(Homenatge a Haendel)


No era la música divina de las esferas. Era otra humana: de aire y de agua y fuego. Era una música sin hora y sin memoria. Carne y sangre sin final ni principio. Bóveda de alondras nocturnas. Panal de llama en las cumbres remotas.

José Hierro



Anells d’aigua

Creix la lluna dins l’anell,
el meu anell d’aigua.
Com em brillarà la mà
amb la gota de rosada!

Maria del Mar Bonet





Amb aquesta activitat pretenem aproximar a les xiquetes i xiquets al món de la poesia, la música i la pintura. Es tracta de realçar el component poètic i musical que podem trobar en el color.

Materials necessaris

• Paper de gran format: doble foli o cartolines no setinades.
• Tintes pigmentades que es poden fer diluint les temperes.
• Tindre preparada aigua.
• Temperes i pinzells de vàries grandàries. Alguns draps para netejar els pinzells.
• Música: “Classics for children”
• Uns quants poemes que haurem preparat.


Recomanem

• Encara que nosaltres hem partit de l’obra de Broto, som conscients que altres pintors tenen també una obra poètica i musical. Citem com a exemple a José María Sicília, Joan Miró i Kandinsky.
• Com és impossible donar una relació de poemes, nosaltres suggerim alguns de Miquel Martí i Pol, Salvador Espriu, Miquel Desclot, Eugenio d'Andrade, Wang Wei…


Plantejament de l’activitat

• Projectarem unes obres de Broto.



Començarem escoltant una estona la música. Procurarem que hi haja silenci. És necessari que expressen el que han viscut i sentit quan han escoltat la música. Que relacionen la música amb les pintures que contemplen.
● Incorporarem la lectura d’uns poemes. La música s’anirà intercalant enmig dels silencis de la lectura. De fons tindrem els quadres de formes i de color.



Les xiquetes i xiquets aniran assimilant i fonent pintura, poesia i música.
Una vegada que els nostres ulls s’han amerat del visible i invisible passarem a uns jocs plàstics. La música seguirà acompanyant-nos el mateix que la pintura.
Disposaran de folis i de tintes pigmentades. Es mullaran els folis amb molta aigua i abans que s’eixuguen, i amb molta rapidesa, deixaran caure sobre esta superfície mullada gotes o pinzellades de color que se n’aniran estenent sobre l’aigua presentant formes d’espirals, notes musicals, llaços, nusos, cadenes i línies zigzaguejants, on els ocres, les terres i els marrons o la lluminositat dels colors primaris, blaus i rojos i negres, aniran realçant el component poètic i musical d’uns quadres que aspiren a cobrar vida pròpia en la ment de les xiquetes i xiquets.
S’ha d’insistir que una vegada posada la pintura no han de retocar res, perquè el que aconseguirien seria embrutar l’obra fresca i primitiva.
Amb totes estes obres es pot muntar, sobre cartolines negres, una bella exposició.
• Pintar un poema: es proposa el mateix exercici, però inspirat només en el poema. Es lleig aquest, si és necessari, es comenta, i després se li posa color.

• Música en color: inspirant-se en tot allò que els suggereix la música, aniran posant color sobre el foli mullat.

Tots els exercicis suggerits en aquesta activitat poden experimentar varietats amb els colors: treballar només els colors primaris, emprar una gamma de color (ocres o rojos), jugar amb un color només amb els seus múltiples matisos, que es poden aconseguir segons la quantitat d’aigua que s’empra per a les tintes.
Aquest tipus d’activitat sol agradar molt. Hem de saber aprofitar-la per a insistir en les relacions que existeixen entre la pintura, la poesia i la música.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...