“L’ús del mosaic en pasta vítria està reservat normalment a l’embelliment de les parets i se sent com una forma de decoració afí a la pintura, però més duradora.
A vegades la grandària de les tesel·les és molt xicotet i la seva forma, regular quan es tracta del fons, es fa variada en les figures, on es requeria una major minuciositat i refinament d’efectes. Les tesel·les comprenien una àmplia gamma de colors.
Les tesel·les no sols tenen forma quadrada, sinó també triangular, oblonga, etc. Les tesel·les empleades per a representar la cara i les mans són prou més xicotets que les utilitzades per a altres aspectes. Les tesel·les no són només de pasta vítria, sinó que també n’hi ha de marbre o de pedra pintada.
També es feien bellíssims mosaics per al terra d’algunes habitacions”
C. Maltese
Dins de l'enorme varietat de treballs derivats de la tècnica o procediment del COLLAGE, el MOSAIC és una activitat que interessa proposar, lligant-la a algun tema d’història. Hem de tindre en compte que amb relativa facilitat podem contemplar mosaics o en algun jaciment o en museus del nostre entorn. En el nostre cas tenim el jaciment de La l'Alcúdia (Elx)
Materials necessaris
Pedres, papers de colors, pegaments diversos, taulers, tisores, pots o capsetes per a classificar tesel·les de diferents colors o grandàries, llapis…
Recomanem
Seria molt interessant, si fos possible, visitar algun museu o jaciment on poguera veure’s algun mosaic.
També creiem convenient que veguen distints tipus de mosaics: de senzills dibuixos, geomètrics, de figures d’animals, etc.
Segons l’edat, podran triar entre diversos materials.
Després de veure i observar reproduccions de mosaics romans, bizantins o cristians, faran un esbós o dibuix, no copiant literalment, sinó interpretant o variant. També poden fer un dibuix original a base de motius ornamentals, figures, animals, etc.
En un tipus d’activitat així, la manipulació passa a ser quelcom molt important.
Com és un treball laboriós, es pot realitzar en xicotets grups.
Si es treballa amb papers de colors, és convenient utilitzar revistes per a retallar les tesel·les.
Convé, al mateix temps, intentar jugar amb els colors procurant que en les línies bàsiques s’utilitzen tesel·les negres.
Una altra possibilitat: planificar un gran mosaic, per exemple d’uns metres, i dividir-lo en parts. Cada una d’aquestes parts seria treballada per un xicotet grup. Al final s’encaixarien les distintes parts per a formar el mosaic. Lògicament si es treballa un gran mosaic ha d’haver-hi una coordinació entre els grups. No pot cada grup fer el que vullga amb la seva part. El resultat final és extraordinari i molt motivador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada