Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dimarts, 20 de juliol de 2010

LES FITXES DE TREBALL


Les fitxes que ací presentem pretenen subratllar i reforçar continguts d'especial rellevància per a iniciar el xiquet i xiqueta en l'art. S'han d'utilitzar d'una manera molt lliure i flexible.


No voldríem de cap manera que estes fitxes es convertiren en una successió de denses activitats que, en compte d'acostar-los a l'art, foren un obstacle perquè l'alumnat sentira el plaer del descobriment de l'obra artística.

El nostre objectiu és molt clar: facilitar al màxim el coneixement de les obres d'art perquè després es treballe amb elles, es jugue amb elles i així s'arribe a personalitzar-les. Quan una xiqueta o xiquet veu una obra d'art, sent la necessitat expressar-lo i fer la seua pròpia interpretació. El contacte amb els grans artistes i la seua obra és tan necessari com les pràctiques amb els distints materials. No podem oblidar que són molts els llenguatges amb els quals podem expressar-nos. L'art és un d'ells.

Estructura de les fitxes 
La utilització de cada fitxa suposa iniciar un viatge. Un viatge on descobrir significa llevar tot el que sobra, llevar tot el que cobreix i impedeix aconseguir una disposició mental oberta a l'emoció del descobriment de l'art. Cada fitxa consta de cinc apartats:
Lectura d'un text. Ja ens hem referit a això. Recordem que el mestre és fonamental en aquest moment.
La primera mirada. En cada fitxa destaquem una obra (quadre- base) encara que es treballa fonamentalment amb ella, esta mirada sempre va acompanyada amb altres obres relacionades amb el quadre–base. És important aquesta primera mirada. Quina impressió ens produeix la contemplació de l'obra? Ha de ser una lectura tranquil•la i senzilla. Despertar la curiositat inevitable. A poc a poc s'anirà descobrint què ens vol contar l'artista, el relat, la font d'inspiració...
L'autor. Quines dades coneixem de l'artista?: la seua vida , la seua formació, la seua activitat, la seua obra.
Plantejament de l'activitat. Totes les activitats ofereixen múltiples possibilitats. Cada mestra o mestre les podrà modificar segons les metes que es propose i segons les circumstàncies. Amb aquestes activitats aniran descobrint els recursos de l'artista: les tècniques, la llum, el color, la línia, la composició...En cada activitat indiquem: el que busquem, els materials necessaris, fem recomanacions, plantegem l'activitat pròpiament dita, i suggerim altres possibilitats o variacions.
La música. En moltes activitats podrà servir de suport. El color i el so són el llenguatge de la vida. Molts pintors treballaven acompanyats de la música, altres en silenci. Molts quadres de Klee o Kandinsky són pura poesia i musicalitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...