Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dimarts, 20 de juliol de 2010

DIFERENTS MATERIALS


Els materials apropiats i el desenvolupament de tècniques convenients constitueixen una part important de l'expressió artística. Els materials es consideren bons si contribueixen a satisfer les necessitats de la persona i li ajuda a expressar el que té en la seua ment.

Hem de procurar disposar dels materials més variats. No oblidem que l'important és la imaginació i, per tant, ha d'insistir el docent en alliberar a la xiqueta o xiquet d'eixos prejudicis de consumidor que la societat actual ens bombardeja.

Amb un poc d'imaginació seran molts els materials i recursos que l'alumnat trobarà per a construir-se els seus propis elements que li van a ajudar a expressar-se.
Presentem ací una sèrie de suggeriments, no per a ser presos al peu de la lletra.
Aquest apartat és bàsic per a tots els nivells, el coneixement dels materials i el seu ús més indicat per a cada proposta enriquirà el llenguatge plàstic de l'alumnat.
Convé acostumar a l'escolar des del principi a manejar els materials, els instruments i les tècniques sense por.
En cadascuna de les fitxes complementàries suggerim els materials fonamentals per a dur a terme l'activitat. Ací fem una breu ressenya d'aquells que ens pareixen bàsics.
• Ceres:
- per a cobrir el material suport
- buscar amb elles transparències
- combinades amb altres materials
- per a esgrafiat
Temperes i acrílics:
- fàcils d'utilitzar i, si vinguera al cas, fàcil de preparar (color en pols, aigua i cola)
- poden utilitzar-se directament (opacitat) o diluïdes amb aigua (transparències)
- possibilitat de treballar-los amb altres materials
Pintura de dits:
- molt útils per a jugar amb els colors i descobrir les seues característiques.
- poden combinar-se amb altres materials.
Aquarel•les: 
- com pinten per transparència, el seu maneig es fa més difícil. No són imprescindibles.
Oli:
- té moltes possibilitats i força expressiva. Tarda a eixugar i es dissol amb aiguarràs. No ho recomanem per a alumnat de poca edat.
Collage:
- aprofitar els diferents tipus de paper (periòdics, revistes, fotocòpies…)
- combinacions entre paper, pintura, roba, cartó, fusta, etc.…
- amb elements naturals i de rebuig.
Matèria:
- descobrir les propietats de les terres, les arpilleres, etc.
- treballar la matèria amb les mans
- conèixer el fang. Potenciar el tacte, les textures, el ple i el buit. No abusar de l'ús de la plastilina.
- la pasta de paper. És fàcil de confeccionar i proporciona uns resultats molt bons. Es pot pintar.
- “objectes” trobats”: productes de rebuig, sense cap valor, a vegades trobats casualment, en els quals podem trobar un sentit estètic.
Altres materials
- per a pintar: pinzells blans i durs, grans i xicotets, nous i vells. Però per a pintar hi ha molts altres utensilis: les pròpies mans, esponges, draps, fustes, canyes, espàtules. També paletes, plats, taulellets.
- escaiola, material blanc per a embalar.
- fustes de diferents tipus: contraxapat, tablex, llistons…)
- paper en abundància. Haurà de totes classes i colors i des del mes fi fins als cartons. Rotllos grans i petits.
- llapis, retoladors, gomes d'esborrar, pegament, tisores, carbonets, guix de colors, pots, gots de plàstic…
- teixits, llanes, fils, fils d'aram, plàstics,… qualsevol material.
No és possible parlar de tots els materials que es poden trobar, ni de tot el que es pot fer amb ells. El nombre de materials que podrien considerar-se apropiats per a l'expressió artística és infinit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...