Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dilluns, 3 de gener de 2011

POMES


“La poma, fruita arrodonida amb la pell brillant i de vius colors, és un objecte ideal per a qui vol regular simultàniament els problemes de volum, d'espai, de la llum i del color... la poma és el model més adequat per a l'experimentació plàstica de Cezanne.”


Jena Arrouye








LA PRIMERA MIRADA

La poma sempre va ser un objecte d'admiració per a Cezánne. L'exalta i la magnifica amb les seues enceses coloracions. Va pintar moltes naturaleses mortes de pomes, constituint un element essencial en la seua producció. Com ell mateix deia “volia pintar París en una poma”. El món de les coses pròximes, com la poma i una tovallola blanca, té per a Cezánne un valor més per a ser contemplat que usat. Amb pinzellada recta va creant taques de color accentuant els volums i les formes geomètriques amb circumferències, ovals en les pomes i angles i triangles en les tovalloles.






L'AUTOR
Paul Cézanne(1839-1906) és el primer pintor del segle XX. La seua gegantesca figura de creador s'entén millor des de la perspectiva del que hauria de succeir després de la seua mort que en el context en què va treballar. Va patir duríssimes crítiques. Aquest rebuig, a vegades insultant, a la seua obra, acabaria provocant un retraïment personal que es va concretar aïllant-se en la Provença, en la localitat d'Aix. Ací va viure dedicat a la busca de noves experiències. És el pare de l'art modern. Sense les seues obres, el cubisme no tindria fonament. Cezánne el que volia era transmetre el sentit de la solidesa i del volum d'una manera clara. Avorria la confusió.


ACTIVITAT
POMES
És una activitat molt senzilla i, al mateix temps, molt suggeridora. Amb ella pretenem acostar-nos al món de les formes geomètriques: poal, esfera, triangle. al mateix temps ens servirà per a comprendre els antecedents del cubisme i a un dels grans artistes de tots els temps: Cezánne.
Materials necessaris
· Una tela gran i blanca.
· Unes tres o quatre pomes rogenques.
· Un plat blanc, a ser possible de porcellana, no de plàstic.
· Una música molt relaxant: pot ser clàssica (Albinoni) o actual (R. Leao).
· Folis, pintures de ceres, llapis, goma d'esborrar, pegament de barra. Disposar d'un mural per a col·locar en ell els treballs que es realitzen.

Recomanem:

Acompanyant al quadre comentat:



Seria convenient projectar altres quadres de Cezánne de naturaleses mortes de pomes o altres elements senzills:



Plantejament de l'activitat

· L'aula a fosques. Molt de silenci. L'alumnat, amb ulls tancats, escolten la suau música durant uns minuts.

· Mentre estan concentrats en la música, es prepara una taula coberta amb les blanques tovalloles procurant que es marquen les arrugues anguloses i els plecs i damunt es col·locarà una sola poma il·luminada amb un potent focus (pot servir el del projector de diapositives) de tal manera que el restant quede en la penombra. Es tracta d'una “sorpresa impactant” per a l'alumnat.

· En silenci i sense música lentament obriran els ulls per a mirar, observar i contemplar aquella senzilla naturalesa morta. Que es fixen en el blanc de les tovalloles i les seues formes i en el roig o verd de la poma. Així uns minuts.

· Passat aquest temps, es repeteix exactament el mateix exercici, és a dir, música, ulls tancats i... el que canvia és que ara la poma apareixerà mossegada (no tallada amb un ganivet). Obrin els ulls, contemplen, observen...
· Una altra vegada el mateix exercici, però a l'obrir els ulls es trobaran amb les tres o quatre pomes dins d'un plat o, si es prefereix, per damunt de les tovalloles.

Hem utilitzat uns pocs elements en diferents composicions. Ens preguntem: què han experimentat i sentit entorn de les formes, dibuix, composició, llum i color? Després de dialogar un estona sobre estos conceptes, recomanem projectar una altra vegada les obres de Cezánne. 

Una altra possibilitat: una vegada realitzats alguns exercicis anteriorment descrits, podrien crear la seua naturalesa morta dibuixant i pintant les pomes i les tovalloles, només estos simples objectes.



Podem visualitzar natures mortes de diferents pintors:



Al centre Molivent de Guardamar del Segura hem fet:
A la setmana següent de fer l'activitat de la poma, porta cada persona fruites i objectes.
Cada equip s'ha de posar d'acord com fer la natura morta per a desprès dibuixar-la. És una activitat molt interessant perquè han de fixar-se be en la composició què més agrada a tots.




Les composicions dels cinc equips:


Ara ja podem dibuixar i pintar. Recordem que hem de fer na nostra creació del que veiem.




Dibuixen i pinten les natures mortes que han decidit en els grups.
Els trebals els han fet amb ceres i sobre un paper amb una textura grossa.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...